ACKER, JOAN. GENDER: OD RÓL PŁCIOWYCH DO UPŁCIOWIONYCH INSTYTUCJI [1992] 2010
Czy istniałby w takim kształcie jak dziś przemysł i struktury wojskowe, państwo czy też gospodarka kapitalistyczna jeśli gender nie byłoby organizującą i porządkującą regułą w społeczeństwie? W jaki sposób interes mężczyzn, jak też społeczno-kulturowa męskość w różnych przejawach, jest sprzężona z tworzeniem i odtwarzaniem określonych instytucji? W jaki sposób procesy podporządkowania i wykluczania kobiet są wpisane w codzienne funkcjonowanie instytucji?
ACKER, JOAN. PRZEOBRAŻANIE KATEGORII PŁCI, KLASY I RASY. FEMINISTYCZNE PRZEMYŚLENIA [2000] 2009
Wraz z rozwojem feminizmu postmodernistycznego i poststrukturalnego, wiele wiodących feministycznych teoretyczek lewicowych zwróciło się ku kwestiom reprezentacji, kultury i tożsamości, w rezultacie porzucając klasę jako centralne pojęcie teoretyczne (Barrett 1992). Aby jednak zrozumieć podporządkowanie kobiet, feministki wciąż potrzebują teorii klasy, gdyż pomimo całej swej różnorodności podporządkowanie to wciąż jest związane z nierównościami ekonomicznymi społeczeństw przemysłowych. W niniejszym tekście dokonuję przeglądu historii debat nad kategorią klasy i omawiam jej feministyczną konceptualizację, wyrastającą z wysiłków zmierzających do zrozumienia, w jaki sposób płeć, klasa i rasa splatają się ze sobą w toku rozwoju kapitalizmu.
ALCOFF, LINDA MARTÍN. W JAKI SPOSÓB EPISTEMOLOGIA JEST POLITYCZNA? [1993] 2009
Istnieje wiele przykładów sytuacji, w których hierarchia dyskursywnego autorytetu przeciwstawia się ewidentnej logice lub podstawowym empirycznym zasadom byle tylko utrzymać system uprzywilejowania... Akuszerki z ogromnym doświadczeniem w odbieraniu porodów traktuje się z mniejszym zaufaniem niż męskich położników świeżo po szkole medycznej. Pracownice i pracownicy o doświadczeniu kilku dekad przy linii montażowej są zwykle ignorowani przy podejmowaniu decyzji odnośnie zwiększenia wydajności na rzecz wyszkolonych w koledżach „ekspertów” od efektywności. Przykłady te zadają kłam podstawowym regułom empirycznym oraz temu, co podpada jednoznacznie pod „zdrowy rozsądek”. Świadczy to o udziale sił politycznych w określaniu kto może dysponować dyskursywną wiarygodnością. Stąd zaś wynika, że wiele jeśli nie większość dyskursywnych sytuacji jest politycznych w tym sensie, że to, komu się przyznaje głos, kogo się słucha z uwagą, kto dysponuje kapitałem zaufania a kto będzie prawdopodobnie pominięty lub się mu / jej nie uwierzy, stanowi częściowo funkcję istniejącej w społeczeństwie hierarchii statusów politycznych.
ANTHIAS, FLOYA i NIRA YUVAL-DAVIS. KOBIETY, NARÓD, PAŃSTWO. [1989] 2009
Przy dyskutowaniu, w jaki sposób kobiety wpływają i ulegają wpływom procesów narodowościowych i etnicznych wewnątrz społeczeństwa obywatelskiego, a także sposobów, w jakie odnoszą się do państwa, ważne jest, by pamiętać, że nie ma jednej i jednolitej kategorii kobiet, którą można by w nieproblematyczny sposób analizować jako pole odniesienia dyskursów i polityki etnicznej, narodowościowej lub państwowej. Kobiety są podzielone ze względu na klasę, pochodzenie etniczne czy pozycję w cyklu życia - w większości społeczeństw na różne grupy kobiet nakierowane są różne strategie. Dotyczy to zarówno zbiorowości etnicznych, jak i państwa, w którego granicach zawsze potencjalnie znajduje się wiele grup etnicznych.
ANTONOPOULOS, RANIA. KRYZYS GOSPODARCZY I FINANSOWY. OCENA Z PERSPEKTYWY RÓWNOŚCI PŁCI [2009] 2011
Struktura opracowania jest następująca: zanim przejdę do omówienia konsekwencji kryzysu pod kątem płci oraz działań, które mają potencjał naprawczy w tym zakresie (w
części II), opiszę trajektorię kryzysu i obecne środki zaradcze, istotne
z punktu
racjonalną podstawę analizy
uwzględniającej
perspektywę widzenia „wniosków na przyszłość”. Ta dygresja jest ważna, ponieważ tworząc i wdrażając plan wyjścia z dzisiejszego globalnego chaosu
, należy unikać błędów popełnionych w przeszłości.
Część
III wyjaśnia
równości płci
. Będąc kluczową dla
właściwej oceny zróżnicowania skutków kryzysu pod kątem płci, jest ona również użyteczna
dla wyznacz
e
nia celów politycznych oraz narzędzi, które pozwolą odnieść się do pełnego
zakresu problemów związanych z kr
yzysem. W krajach rozwijających się wiele codziennych
potrzeb gospodarstw domowych zaspokaja się w ramach nieformalnej i nieodpłatnej pracy, co
należy
uzmysłowić
decydent
om
.
Część
IV przedstawia płciowy wymiar rozprzestrzeniania się
kryzysu w świecie pracy
, podczas gdy
część
V
opisuje
szczegóły oddziaływania kryzysu na
sferę
pracy kobiet.
Część
VI bada
związane z płcią aspekty
obecnego kryzysu, które należy
uwzględnić w odpowiedzi na kryzys, a
część
VII zawiera podsumowanie.
BALAKRISHNAN, RADHIKA I DIANE ELSON. AUDYT POLITYKI GOSPODARCZEJ W ŚWIETLE ZOBOWIĄZAŃ WYNIKAJĄCYCH Z GOSPODARCZYCH I SPOŁECZNYCH PRAW CZŁOWIEKA. 2014 [2008].
Jedną z rzeczy, których nauczyliśmy się do tej pory, jest to, że realizacja praw człowieka, szczególnie praw gospodarczych i społecznych, wymaga zarówno zasobów, jak i regulacji prawnych. Rodzaj polityk gospodarczych wprowadzanych w poszczególnych krajach silnie wpływa na dostępność i wykorzystanie zasobów. Poniższy artykuł rozważa, jak zainteresowani obywatele mogą audytować polityki gospodarcze z perspektywy praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem praw gospodarczych i społecznych.
BATTACHARYA, TITHI. PRZEMOC ZE WZGLĘDU NA PŁEĆ W ERZE NEOLIBERALNEJ - ANALIZA POWIĄZAŃ. 2014 [2013]
Artykuł podejmuje krytykę debaty marksistowskiej za skupienie „na punkcie produkcji” i pomijanie takich kwestii jak przemoc wobec kobiet czy przemoc ze względu na płeć. Autorka proponuje spojrzeć na reprodukcję społeczną jako punkt wyjścia i nową ramę krytycznej analizy. Zwraca uwagę na związki między wprowadzaniem neoliberalnych reform, a wzrostem przemocy wobec kobiet. Paradygmatycznym przykładem tych zmian jest sytuacja kobiet w specjalnych strefach ekonomicznych. W kolejnej części artykułu odnosi się do relacji między gender a klasą w kontekście sytuacji rodzin z klasy robotniczej, wzrostu zatrudnienia kobiet, zwiększenia ich obciążenia pracą domową, oraz wzrostem niezdolności mężczyzn do sprostania ideałowi żywiciela rodziny, przy jednoczesnym nacisku na podtrzymanie tradycyjnego modelu kobiecości, co w swych efektach stwarza warunki możliwości do wzrostu przemocy wobec kobiet. W zakończeniu artykułu podkreśla, iż walki o zmiany społeczne muszą brać pod uwagę zarówno warunki pracy jak i warunki reprodukcji społecznej.
BEDNAREK JOANNA i KATARZYNA CZECZOT. EPISTEMOLOGIE FEMINISTYCZNE: KU LEPSZEJ WIEDZY O KOBIETACH. 2014 [2013]
Feminizm jako projekt zarazem polityczny i naukowy narodził się
wraz z konstatacją, że ta dotycząca kobiet wiedza, którą wytwarzano
dotychczas i która uchodziła za naukową, jest w rzeczywistości niepełna,
zniekształcona i zideologizowana. Badaczki i działaczki postawiły sobie
wyjściowe pytanie, które do dziś znajduje się u podstaw feministycznych
projektów badawczych: jak można wytwarzać lepszą wiedzę o kobietach?
Pierwsza fala odpowiadała na to pytanie w sposób dziś budzący wiele
wątpliwości, niemniej skuteczny. Wykorzystując uniwersalistyczny dyskurs oświeceniowy, pierwsze feministki podkreślały, że wiedza nie ma płci – czyli że nie jest symbolicznie upłciowiona czy uwikłana w patriarchalne struktury; jej zniekształcenie to kwestia uprzedzeń, które nie dotykają samej istoty tego, czym jest wytwarzanie wiedzy… Feminizm drugiej fali stanowił składnik przemian, które nastąpiły w naukach społecznych i humanistyce w drugiej połowie dwudziestego wieku – skrótowo można je opatrzyć etykietką konstruktywizmu ... Pierwsze, kluczowe interwencje feministyczne są właśnie wyrazem ducha konstruktywistycznego: prace socjologiczne czy antropologiczne analizują systemowe uwarunkowania wyznaczające status kobiet jako grupy. Teksty te wykorzystują aparat analityczny istniejących dyscyplin, ale także go przekształcają, zwracając uwagę na luki, przemilczenia czy
akceptację niesproblematyzowanych złożeń.
BEDNAREK, JOANNA. ANTYKAPITALIZM, QUEER I NADCHODZĄCY KRES RODZINY. 2014
Czy gender, queer i posthumanizm mają ze sobą coś wspólnego? Zdaniem publicystów „Frondy”, którzy – w kontekście konferencji „Zwierzęta i ich ludzie”, zorganizowanej przez IBL PAN (12–14 marca 2014) – określili animal studies jako nowy gender, ostrzegali przed propagowaniem zoofilii i roztaczali apokaliptyczne wizje ludzi biorących ślub z kozami(1) – zdecydowanie tak. Zaprzeczanie nie zda się na nic… Można tłumaczyć, że wszystko to jest bardzo nieszkodliwe i naukowe, a wróg i tak będzie wiedział swoje. I, co więcej, będzie miał rację. Rzeczywiście, chodzi o wystąpienie przeciw pewnemu porządkowi, każącemu nam postrzegać rodzinę, seksualność i tożsamość w zawężony i zubożony sposób. Nie jest to jednak porządek „boski” czy religijny. A ściślej, nie tylko on. Chodzi o porządek określający kształt nowożytnej polityczności – a wyrażający się w praktykach i dyskursach tak religijnych, jak świeckich. Trzy główne kategorie wchodzące w skład tego porządku to natura, rodzina i człowiek; za ich tło czy też płaszczyznę odpowiadającą za ich powiązanie można zaś uznać kapitalizm.
BEDNAREK, JOANNA. FEMINIZM MIĘDZY STYLEM ŻYCIA A KRYTYKĄ. 2013
Feminizm jest perspektywą krytyczną, w której cele poznawcze (analiza rzeczywistości) i
praktyczne (przekształcanie rzeczywistości społecznej) są nierozerwalnie splecione. Podobnie
jak marksizm czy postkolonializm, kładzie nacisk na przekraczanie opozycji między teorią a
praktyką. Zwraca też uwagę na ujmowanie w refleksji teoretycznej własnego umiejscowienia
badaczki.
Krytyczność feminizmu nie jest jednak sprawą oczywistą. Będąc jednocześnie perspektywą
poznawczą i ruchem społecznym, porusza się on z konieczności w polu wyznaczanym przez
instytucje, które umożliwiają artykulację feministycznych postulatów i praktykowanie
feministycznej polityki. Są to: uniwersytet, czy też akademickie pole teoretyczne, oraz
polityka głównego nurtu. Fakt, że feminizm funkcjonuje w obrębie akademii i jest zmuszony
do negocjacji z polityką głównego nurtu sprawia, że jest on narażony (podobnie jak inne
dyskursy/praktyki krytyczne) na niebezpieczeństwo asymilacji.
BEDNAREK, JOANNA. O PEWNEJ APORII DYSKURSU FEMINISTYCZNEGO. (NA PRZYKŁADZIE ELFRIDE JELINEK I KATHY ACKER). 2014 [2010]
Celem artykułu jest zinterpretowanie twórczości Kathy Acker i Elfriede Jelinek w kontekście wprowadzonych przez Deleuze’a i Guattariego kategorii deterytorializacji i linii ujścia. Zarówno Jelinek, jak i Acker wypracowują w swoich tekstach performatywne strategie krytyki porządku fallogocentrycznego, kwestionując obowiązujące reguły przedstawialności, wykorzystując ideologiczne klisze, czy redukując bohaterów do dyskursywnych funkcji. W konsekwencji wikłają się jednak w „aporię oporu”, odtwarzając i utrwalając warunki ucisku. „Linia ujścia” literackiego eksperymentu Acker i Jelinek nie łączy się z innymi liniami, nie tworzy powiązań, sprawiając, że ostatecznym efektem ich pisarskiej praktyki jest autodestrukcja.
BEDNAREK, JOANNA. QUEER JAKO KRYTYKA SPOŁECZNA. 2014
Queer definiuje się jako teorię odnosząca się do orientacji, tożsamości i ekspresji seksualnej nie mieszczącej się w heteroseksualnym systemie klasyfikacji płci, czy też jako teorię, która kwestionuje wszelakie klasyfikacje tożsamości. W obu przypadkach zakłada się, bezpośrednio bądź implicite, iż jej przedmiotem czy głównym obszarem odniesienia jest seksualność. Artykuł zawiera przegląd i analizę dyskursu queer i odnosi się do nowych, wzajemnie powiązanych wyzwań teoretycznych i politycznych, zarówno tych wewnętrznych dla dyskursu queer, jak i tych adresowanych do lewicowych ruchów społecznych. Jego celem jest ustalenie, jakie są warunki możliwości wkładu queer do nowej krytyki społecznej.
BENERIA, LOURDES. GLOBALIZACJA, PŁEĆ i CZŁOWIEK Z DAVOS [1999] 2007
Głęboka transformacja, związana z [wytwarzaniem] społeczeństwa rynkowego, znalazła swój wyraz w zmianach w ludzkim zachowaniu, prowadzących do upowszechnienia się modelu racjonalnego ekonomicznego podmiotu. Jak pokazał Polanyi, „gospodarka rynkowa może istnieć tylko w społeczeństwie rynkowym”. Może zatem istnieć tylko wówczas, gdytowarzyszą jej zmiany norm i zachowań, umożliwiające funkcjonowanie rynku. Ekonomiczna racjonalność opiera się na oczekiwaniu, że ludzie zachowują się tak, by osiągać maksymalne zyski. Jak naucza każdy podstawowy kurs ekonomii, o ile przedsiębiorca poszukuje maksymalnego zysku, o tyle pracownik dąży do osiągnięcia możliwie najwyższych zarobków, a konsument do maksymalizacji użyteczności. Na poziomie teoretycznym Adam Smith powiązał egoistyczną pogoń za prywatnym zyskiem ze wzrostem dobrobytu narodów, wprowadzając niewidzialną rękę rynku. Nie widział sprzeczności między tymi dwoma elementami, a ortodoksyjna tradycja w ekonomii nadal opiera się na tym fundamentalnym założeniu....Feministyczne ekonomistki zauważyły, że najbardziej ortodoksyjna analiza pomija zachowania oparte na innych rodzajach motywacji, takich jak altruizm, empatia, miłość, sztuka czy dążenie do piękna dla nich samych, wzajemność i troska. Działanie bezinteresowne postrzega się jako coś, co przynależy do sfery nierynkowej, takiej jak rodzina.
BENERIA, LOURDES. KOBIETY I PŁEĆ W EKONOMII - PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ [2003] 2011
W tej części książki omawiam pokrótce stopniowe włączanie kwestii
kobiecych
do literatury
ekonomicznej
oraz płci
jako kategorii anal
izy ekonomicznej. Na początku analizuję
alternatywne podejścia,
stosowane przy włączaniu
do ekonomii
kwestii kobiecych
i
dotyczących relacji władzy między płciami
,
po
czynając od dominującego paradygmatu
neoklasycznego, a kończąc na
podejściu
marksistowski
m
i instytucjonaln
ym
.
Omawiam
pojęcie płci
jako
główną
kategorię analizy i podstawę
najnowszych
prac feministycznych
z zakresu
ekonomii.
Analizuję, w jaki sposób od lat osiemdziesiątych XX wieku starano się
włączać płeć do makroekonomii, głównie
za pomocą
dwóch środków:
uwzględniając pracę
nieodpłatną w dochodach narodowych (co jest przedmiotem omówienia w rozdziale 3)
i przechodząc od analizy mikro
-
do analizy makroekonomicznej, od perspektywy rozwoju
w kontekście relacji władzy między płciami w literat
urze przedmiotu do najnowszych prac na
temat handlu/ finansów w kontekście równości płci.
Na koniec zajmę się
tym, jaki wkład do
analizy ekonomicznej wniosły od lat siedemdziesiątych
różne spojrzenia na zagadnienia
rozwoju rozpatrywanego w kontekście społe
czno-
kulturowych uwarunkowań płci.
BOBAKO, MONIKA, KONSTRUOWANIE ODMIENNOŚCI KLASOWEJ JAKO URASAWIANIE. PRZYPADEK POLSKI PO 1989 ROKU. 2011
W poniższym tekście chciałabym przyjrzeć się procesowi tworzenia się klas społecznych w Polsce po 1989 roku i pokazać, iż może być on interpretowany jako proces urasowiania grup, które stały się ofiarami kapitalistycznej transformacji. W sposobach definiowania tych grup mamy bowiem jak sądzę do czynienia ze zjawiskiem, które można nazwać rasizmem kulturowym. Polega ono na esencjalizowaniu, reifikowaniu czy też naturalizowaniu przypisywanych danej grupie cech kulturowych w celu uzasadniania określonych relacji władzy. Jest to więc zabieg dyskursywny, który ma jednak jak najbardziej realne, materialne skutki.
BOBAKO, MONIKA. FEMINIZM W FILOZOFII. POMIĘDZY POSTMODERNIZMEM A OŚWIECENIEM. JUDITH BUTLER VERSUS SHEILA BENHABIB. 2006
Filozofowie polityki roztaczają znajomą wizję społeczeństwa obywatelskiego jako czegoś uniwersalnego, obejmującego – przynajmniej z założenia – wszystkich. Źródeł prawa politycznego dopatrują się zaś w akcie powołania władzy w liberalnym państwie lub wyłonienia polityki partycypacyjnej w rozumieniu Rousseau. Nie jest to jednak „źródłowe” prawo. Przemilczana zostaje bowiem ta część opowieści, która ujawnia, iż umowa społeczna to braterski pakt, ustanawiający społeczeństwo obywatelskie jako porządek patriarchalny i maskulinistyczny. Aby odsłonić ukrywaną część, należy prześledzić genezę poddania kobiet patriarchalnemu prawu.
BOBAKO, MONIKA. "KATOLICZKA-FEMINISTKA". O POLITYCZNEJ SILE PARADOKSU. 2008
Określenie „katoliczka-feministka” dla wielu feministek pobrzmiewa fałszem. Dla jednych oznacza konformistyczną próbę zjedzenia ciastka i zachowania go (jak pozostać grzeczną córeczką Tatusia, a jednocześnie zaznać feministycznej transgresji), dla innych jest dowodem na zawłaszczanie hasła „feminizm” przez Kościół dążący do jego zneutralizowania i pacyfikacji. Dla tych pierwszych jest więc asekurancką zabawą dobrze ułożonych panien, dla tych drugich strategią obronną kościelnej hierarchii (vide „nowy feminizm” JP2, o którym za chwilę). Czy jednak deprecjonowanie feministycznych (czy też para- lub proto- feministycznych) impulsów i identyfikacji pojawiających się „w łonie” katolicyzmu nie jest z punktu widzenia feministycznego interesu (czymkolwiek on jest) błędem?
BOBAKO, MONIKA. DLACZEGO FEMINISTYCZNA KRYTYKA FILOZOFII? 2009
Feminizm jest przede wszystkim formą krytyki społecznej i projektem politycznym. To sprawia, że z filozofią łączy go bardzo wiele – w obu przypadkach chodzi bowiem o krytyczny namysł nad rzeczywistością, o podważanie pozornych oczywistości, problematyzowanie utartych sposobów, w jakie ludzie postrzegają siebie i swoje relacje z innymi ludźmi. Można by zatem sądzić, że praktykowane na gruncie filozofii sposoby sięgania pod powierzchnię zjawisk, pokazywania ich ukrytych „warunków możliwości”, zastanawiania się nad ich statusem ontologicznym, a także nad sposobami dochodzenia do wiedzy, prawdy i sprawiedliwości powinny stanowić naturalny rezerwuar narzędzi intelektualnych, gotowych do wykorzystania na gruncie feminizmu.
BOBAKO, MONIKA. POWRÓT KOBIET DO HISTORII - NIEDOKOŃCZONY PROJEKT? 2009 [2005]
Historia jako dyscyplina akademicka zajmująca się opowiadaniem o przeszłości jest wynalazkiem stosunkowo niedawnym. Samo zainteresowanie przeszłością ma oczywiście znacznie dłuższy rodowód. To jednak historia jako dziedzina naukowa jest przede wszystkim odpowiedzialna za kształt współczesnej świadomości historycznej. Między innymi za często ignorowane, lecz bardzo charakterystyczne dla naszych wyobrażeń dotyczących przeszłości, zjawisko niemal całkowitej niewidoczności kobiet w historii.