UNIWERSYTET I EMANCYPACJA. Wiedza jako działanie polityczne - działanie polityczne jako wiedza. 2012
e-book pod redakcją Marty Trawinskiej i Małgorzaty Maciejewskiej, wydany przez Koło Naukowe Interdyscyplinarnej Grupy Gender Studies Uniwersytetu Wrocławskiego 2012
Od redaktorek:
Z przyjemnością chcemy zaprezentować Państwu pierwszą publikację Interdyscyplinarnej Grupy Gender Studies przy Uniwersytecie Wrocławskim.
W dwóch sekcjach tematycznych e-książki – Uniwersytet w logice rynkowej i niebezpieczny kogniatariat oraz Produkcja wiedzy usytuowanej – znajdziecie Państwo szereg analiz dotyczących obecnych procesów neoliberalizacji uniwersytetu. Prezentując Państwu niniejszą publikację mamy nadzieję, że stanie się ona kolejnym ważkim głosem w toczącej się debacie na temat zmian zachodzących na uniwersytecie.
Minęły miesiące, odkąd wdrożona została reforma szkolnictwa wyższego (zwana potocznie reformą Kudryckiej), wiele środowisk wyrażało się krytycznie na temat kierunku zmian, jakie proponuje ta ustawa, a w niektórych ośrodkach akademickich miały miejsce różnorodne działania polityczne przeciwne neoliberalnej restrukturyzacji uniwersytetu. Jednak działania te nigdy nie miały charakteru masowego, co wydało nam się równie niepokojące jak sama reforma.
W trakcie przygotowywania tej publikacji przyświecało nam kilka idei:
przedstawić krytyczną analizę, dając tym samym pewne polityczne narzędzia do wspólnego działania;
wzmocnić oddolne ruchy społeczne, które włączają krytykę toczącej się restrukturyzacji uniwersytetu w szeroki kontekst krytyki społecznej, gdy traktujemy uniwersytet jako element systemu społecznego;
chciałyśmy również poszukać takiej wizji uniwersytetu i praktyki akademickiej, która byłaby zaangażowana w projekt budowania bardziej sprawiedliwego świata zarówno w samych strukturach uniwersyteckich (demokratyzacja uniwersytetu), jak równie na zewnątrz uniwersytetu.
Publikacja stała się również głosem kolektywnego doświadczenia związanego z prekaryzacją.
Spis treści:
Tomasz Skoczylas
Praca na uniwersytecie: proletaryzacja kadry akademickiej oraz kolonizacja menedżerska na współczesnych uczelniach wyższych
Monika Popow
Kierunki sfeminizowane – kręta droga ku emancypacji
Piotr Antoniewicz
Exodus z fabryki - wiedzy. Kooperatywne praktyki współpracy
Piotr Kowzan. Dominik Krzymiński
Pomiędzy alienacją a emancypacją: rola rad doktoranckich w ustalaniu pozycji doktorantów na przykładzie Uniwersytetu Gdańskiego
Małgorzata Zielińska
Znaczenia nadawane wyższemu wykształceniu przez polskich migrantów w Reykjaviku
Agnieszka Kowalczyk
Jak dotrzymać obietnicy nauk społecznych? O zaangażowaniu i „obiektywności” badaczki/badacza
Anna Szołucha
„Bądź zmianą, której chcesz doświadczyć”. Wstęp do Participatory Action Research
Grzegorz Stunża
(Nie)wolny uniwersytet. Edukacyjny potencjał akademickiej wspólnoty i nowoczesnych technologii współpracy versus praktyki ograniczania dostępu do wiedzy