Tytu³: ekologia i sztuka - Think tank feministyczny :: Gender/klasa i intersekcjonalność - co nam te narzÄ™dzia pozwalajÄ… zobaczyć w Polsce

Dodane przez katdulak dnia 05-03-2009 20:51
#58

Magdalena Dunaj napisał/a:
nierównośc klasowa jest też widoczna w dostepir do edukacji, kobiety wiejskie posiadajace wykształcenie co najwyżej średnie nie sa w stanie zrozumiem dużej częsci tekstów ktore czytają w gazetach. jak w takim razie majaz rozumieć kwestię gender? idea, że jest jeszce cos innego niż płeć biologiczna jest dla nich nieomal nie do pojecia. jak zatem maja one wyjśc poza krąg swojej swiadomości w kobiecym genderze? dla nich z kolei swiadomośc klasowa jest czymś oczywistym - bo wiedzą i na co dzień doświadczają bycia niżej niżnp. kobiety miejskie


jeśli chodzi o świadomość klasową to rzeczywiście doświadczając czegoś (opresji/dyskryminacji) łatwiej jest to zobaczyć - być może trudniej to nazwać. Uważam, że taka sama sytuacja ma miejsce kiedy mówimy o gender. Każda/każdy z nas ma gender, kobieta wiejska też ma płeć psychiczną/kulturową/społeczną czy jakkolwiek to nazwiemy, więc myślę, że nie miałbyproblemu ze zrozumieniem tego zwłaszcza jeżeli miałyby możliwość uczestniczenia w jakimś warsztacie (dużo do zrobieniaWink!) lub gdyby miały dostęp do literatury/artykułów napisanych przystępnym językiem. Myślę, że BARDZO WAŻNE jest żeby o genderze pisać prostym, przystępnym językiem z jak największą ilością przykładów. To nie jest łatwe, ale jest o zrobienia. Reasumując, myślę, że przytoczona przez Ciebie wiejska kobieta z małą świadomością genderową, może bardzo dużo zrozumieć jeżeli tylko bedzie miała taką możliwość. Tylko kto to opublikuje w takim przystępnym źródle jak np lokalny dziennik... tu widzę największy problem.