Jaki jest wspólny mianownik naszych własnych doświadczeń patriarchatu,
dzisiaj? Czy ciągle jest z czym walczyć? Na ile interwencje feministyczne przyczyniły się do demaskacji przejawów patriarchatu (np. w sprawie Anety Krawczyk, w sprawie pielęgniarek)?
Pateman oferuje model analizy patriachatu, ktory ukazuje nam jego reprodukcje we wspoleczesnym spoleczenstwie obywatelskim, ktorego podstawa wg niej jest zmodernizowany kontrakt, kontrakt miedzy bracmi, ktorzy uwolnili siebie od wladzy ojca, ale porzucili kobiety w sferze prywatnej To nam daje do myslenie, czy wspolczesne strategie dodania kobiet do spoleczenstwa obywatelskiego przyniosa emancypacyjne efekty. Poza tym oba artykuly i Pateman i Young posluguja sie zagregowana kategoria kobiety....
Sciezka szukania wspolnych doswiadczen moze prowadzic na patriarchalne manowce... Wezmy na przyklad fundacyjny dla Pateman i Young podzal na prywatne i publiczne. Czy rzeczywiście wszystkie kobiety byly porzucone w sferze domowej, wykluczone z dostepu do sfery publicznej? Kobiety pracowaly w manufakturach i fabrykach odpoczatku industrializacji, wykluczenie ze sfery publicznej i podzial na prywatne dotyczylo kobiet z klas srednich (ale tez nie wszystkich). W krajach takich jak Polska trajektorie historii kobiet byly odmienne niz w Anglii czy USA. Wczesniej i wiecej kobiet znalazla sie w sferze publicznej.
A zreszta nie chodzi o sztywny podzial, ale o to jak ta granica jest konstruowana i rekonstruowana dla jakich grup kobiet w konkretnym historycznym momencie...
Według schematu rekonstruowanego przez Pateman praca fizyczna nie należała do sfery publicznej. Stąd idea sfery publicznej i społeczeństwa obywatelskiego była krytykowana przez niemal wszystkich marksistów, z wyjątkiem Habermasa, który ją jednak radykalnie przekształcił. Właśnier o to chodzi, że niezbędne dla spoleczeństwa praktyki (praca w fabrykach i w domu, rodzenie dzieci) są wyrzucane poza samodefinicję tego społeczeństwa.
Z kolei lewicowe feministki, np. Zillah Eisenstein, czy Donna Haraway, zachecaja zeby porzucic perspektywe wykluczenia kobiet na rzecz analiz tego jak jestesmy wlaczane czy integrowane z patriarchalnym, zinformatyzowanym kapitalizmem. Podobnie feminizm idacy sciezka od Foucault zadaje pytanie jak jestesmy wytwarzane i biezemy udzial we wlasnym upodmiotowieniu.