KATARZYNA SZUMLEWICZ. OGRANICZENIA COSMOROZKOSZY
Pismo wciąż podsyca kompleksy i niepewność adresatek, nawet jeśli czasem puszcza do nich oko twierdząc, że nie warto się przejmować drobnymi niedoskonałościami urody lub że wręcz należy uczynić z nich atut. Nie podważa to jednak podstawowej zasady, iż to wygląd ma stanowić podstawę nie tylko realizacji erotycznych zamierzeń, ale wszelkiej życiowej samooceny kobiety.
KATARZYNA SZUMLEWICZ. BRUKOWCE ATAKUJĄ
... Podział ról płciowych jest tu ukazany niezwykle jaskrawo. Kobieta, nawet wpływowa, nie ma prawa atakować godnego, patriarchalnego mężczyzny-polityka, który jest od tego, aby wyznaczać, gdzie jej miejsce...
TOMASZ PIÓRKOWSKI. UCZESTNICTWO KOBIET W ŻYCIU POLITYCZNYM III R.P.
Prawa kobiet w Konstytucji. Polityka rządu na rzecz równouprawnienia oraz awansu kobiet. Kobiety w procesie sprawowania władzy.Działalność wybranych kobiecych organizacji pozarządowych w III RP. Instrumenty na rzecz awansu kobiet w Unii Europejskiej
(praca magisterska)Link
KRYSTYNA KŁOSIŃSKA, MAŁGORZATA TKACZ-JANIK. JAK ROZMAWIAĆ O FEMINIŹMIE NA ŚLĄSKU?
...Powiemy jasno i prosto. "Konflikt płci" okaże się mniej przedmiotowy, gdy obie płcie będą poważnie rozmawiać, świadome uwikłań w mechanizmy patriarchatu ... rozmawiać o swoich współczesnych problemach i negocjować swoje indywidualne i wspólnotowe projekty życiowe (w rodzinie i w szerszej społeczności). Negocjacje są jednak możliwe pod warunkiem, że obie biorące w nich udział strony traktują siebie (niezależnie od płci) jako równe podmioty.
ze strony Zieloni 2004 Link
IZA KOWALCZYK. FEMINIZM W SZTUCE POLSKICH ARTYSTEK
Sztuka Zofii Kulik, powstająca po 1987 roku ...poddaje dekonstrukcji tradycyjne zależności między kobietą a mężczyzną, porządkiem patriarchalnym a systemami panowania, władzą a poddaństwem, podważa tradycyjne dychotomie...Kluczem wiążącym systemy takie, jak faszyzm, czy komunizm, instytucje takie, jak wojsko oraz inne formy zniewolenia, których symbole pojawiają się w pracach Kulik, jest patriarchalizm. To właśnie przeciwko niemu artystka kieruje swą "symboliczną broń".
Biuletyn OŚKA nr 3 1999 Link
IZA KOWALCZYK. KOBIETA, CIAŁO, TOŻSAMOŚĆ
Można bowiem zauważyć tu pewien paradoks: utożsamienie kobiety z ciałem w naszej kulturze łączy się w gruncie rzeczy z tym, że to ciało nie należy do kobiety, jest ono o b c e, n i e m e, m a r t w e. Rozważając tożsamość w kontekście naszej cielesności zyskujemy więc szansę na zmianę stosunków władzy, które czynią to ciało całkowicie podporządkowane wzorcom kulturowym, a zarazem na bardziej odpowiednie dla nas samych konstruowanie własnej tożsamości.
Biuletyn OŚKA, nr 3/2000 Link
KLAUDIA RUTKOWSKA. FEMINIZM WIELOKULTUROWY - próba przekroczenia' białego solipsyzmu'. 2006 [2005]
...Przekonaniu o istnieniu uniwersalnych wartości towarzyszy niechęć, bądź niemożność, przekroczenia perspektywy świata zachodniego. Kultura Zachodu przez długi czas zawierała elementy rasistowskie. Dyskusyjnym jest w jakim stopniu to twierdzenie odnosi się do współczesnej nam rzeczywistości. Podział: kraje cywilizacji zachodniej, a kraje do niej nie należące, przecina się z inną dychotomią: kobieta-mężczyzna.
ANNA NACHER. FEMINISTYCZNE WATERLOO czyli jak przegrać w słusznej sprawie (ale tak naprawdę będzie o teorii mediów) 2006 [2005]
Współczesny pejzaż medialny sprawia kłopoty – nie tylko feministkom. Czytając analizy fenomenów charakterystycznych dla tego wysoce zróżnicowanego środowiska (włączając tutaj kulturę popularną) w polskiej prasie ma się wrażenie zadziwiającej hegemonii / homogenii. Pamiętam czasy sprzed 2001 roku, kiedy anty- i alterglobalizm nie był jeszcze salonową rozrywką lokalnych intelektualistów: wtedy dominował radosny entuzjazm... Ostatnie trzy lata przyniosły – jakże by inaczej – odwrócenie trendu. Teraz intelektualistce ...nie wypada nie być alterglobalistką.
artmix nr 10 wrzesień 2005Link
ZOFIA ŁAPNIEWSKA: BUDŻETOWANIE POD KĄTEM PŁCI NARZĘDZIEM POLITYKI RÓWNOŚCIOWEJ. 2006 [2005]
W ostatnich latach daje się zauważyć na świecie, a szczególnie w krajach europejskich,
rosnące zainteresowanie polityką równościową. Coraz częściej podnosi się kwestie
równości między kobietami i mężczyznami, dziewczynkami i chłopcami do rangi celów
politycznych. Organizacje pozarządowe i instytucje państwowe zaczynają zwracać większą
uwagę na dyskryminację zarówno przy wyznaczaniu strategii i celów społecznych, jak
i gospodarczych, a także przy ich wdrażaniu. Jednym z narzędzi takiej polityki jest
budżetowanie pod kątem płci, czyli tzw. gender budget.
EWA MAJEWSKA. KONTEKSTY, SPORY, DEBATY. FEMINIZM JAKO RUCH SPOŁECZNY. 2006 [2005]
Jak każdy ruch społeczny, ruch feministyczny posiada swoją szczególną ontologię,
epistemologię, swoje inspiracje i rozgałęzienia, spory, skandale i momenty większej
oraz mniejszej aktywności i popularności. Warto pamiętaćo tym, że jak każdy ruch,
także i ten posiada swoją historię, a w zasadzie dwie historie nawzajem się
przeplatające i wspierające – historię teorii i historięruchu, trudno przy tym wskazać,
której z nich należy siępierwszeństwo. Z jednej strony bowiem ktoś faktycznie
któregoś dnia jako pierwszy posłużył się słowem feminizm (był to, o ile dobrze
pamiętam, Charles Fourier), z drugiej strony jednak feministyczne działania,
feministyczne aktywności i postawy widoczne były już dużo wcześniej. Interesujące,
że jako ruch społeczny, feminizm faktycznie pojawia się dopiero po serii teorii i
deklaracji rozmaitych teoretyków i działaczy/ działaczek.
KATARZYNA GAWLICZ. PŁEĆ I NARÓD. DYSKURS DOTYCZĄCY ABORCJI W "NASZYM DZIENNIKU' A KONSTRUOWANIE TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ. 2006 [2005]
Dyskusje o aborcji toczone w Polsce dawno już wyszły poza kontekst
wyznaczany przez myślenie o sytuacji kobiet i ich prawach i sytuowane są
zwykle w obrębie dyskursu moralności, określającego czym jest aborcja.
Przerwanie ciąży zostaje w nim utożsamione z moderstwem, zbrodnią
przeciwko życiu, która powinna być surowo karana. Nie ma w nim miejsca
na kobiety. Agnieszka Graff (2003) przyczyn tego zjawiska upatrywała w
przegranej – przez środowiska opowiadające się za wolnym wyborem – wojnie
o język oraz w związanym z tym stopniowym znikaniu kobiet z dyskursu
dotyczącego aborcji. Jednym z celów niniejszego tekstu będzie pokazanie, na
czym polega to znikanie, jak również wskazanie, co pojawia się w zamian. W
jakim kontekście można mówić o aborcji, jeśli pomija się kobiety?
EWA CHARKIEWICZ. FEMINIZM, TRANSFORMACJA, WŁADZA. 2006
Kontynuacja stanu obecnego może sprawić, że świat kobiet będzie się składał z bizneswoman sukcesu i wolnych ptaków - reszta to niedobrowolne kapo, robotnice-niewolnice i niepotrzebne odpady. Czy można więc występować tylko o prawa kobiet (chociaż są one absolutnie konieczne i niezbędne), czy nie należałoby jednocześnie poszerzać agendę o pytania w ramach jakiego systemu tych praw się domagamy, jaki rynek, uniwersytet czy państwo byłby dobry dla kobiet i mężczyzn, a przynajmniej lepszy niż obóz, jak żyć bez przemocy.
KATARZYNA SZUMLEWICZ. WĄTKI LEWICOWE WE WSPÓŁCZESNYM RUCHU FEMINISTYCZNYM W POLSCE. 2006
Transformacja ustrojowa przyniosła dramatyczne zmiany w życiu kobiet w Polsce. Jej największe „osiągnięcia” – bieda, wyzysk i bezrobocie – dotykają je częściej i dotkliwiej, niż mężczyzn. PO 1989 przekonały się, czym jest praca za głodową pensję i jak wygląda brak środków do życia. Poznały bezdomność, a prostytucja i żebractwo stały się dla wielu jedynym sposobem przetrwania...