PETERSON, SPIKE V. EKONOMIA POLITYCZNA (W UJĘCIU GLOBALNYM) JAKO TRZY EKONOMIE: EKONOMIA REPRODUKCJI, PRODUKCJI ORAZ EKONOMIA WIRTUALNA. ANALIZA W DUCHU FOUCAULTOWSKIM. 2007 [2002]
W tekście tym chciałabym przedstawić alternatywne ramy analityczne, które umożliwią „przepisanie światowej ekonomii politycznej”, przedstawiając ją jako zespół interakcji pomiędzy „ekonomią produkcji, reprodukcji oraz ekonomią wirtualną”. Odniesienie do światowej ekonomii politycznej ma oznaczać szeroki zasięg proponowanych ram. Odniesienie do ekonomii w liczbie mnogiej wychodzi z ducha Michela Foucaulta, w tym wypadku odsyłając do paralelnie konstytuujących się (a zatem współistniejących i wpływających na siebie) obszarów systemowych, na których i poprzez które działa władza ... ekonomie: produkcyjna, reprodukcyjna i wirtualna poszerzają obszar badań daleko poza konwencjonalne zjawiska gospodarcze. Jako systemowe obszary władzy angażujące systemy znaczeń, normalizację, subiektywności i instytucje, pozwalają nam dostrzegać relacje pomiędzy tożsamościami i kulturą a konwencjonalnymi praktykami, procesami i strukturami społecznymi.
PIERCE, CHRISTINE. JĘZYK PRAWA NATURALNEGO A KOBIETY. 1982 [1971]
...liczni przeciwnicy równouprawnienia kobiet
odwołują się zwykle do „właściwej domeny" i „natury"
naszej płci, która przesądza ponoć o wrodzonej żeńskiej
podrzędności i czyni zbędnymi wszelkie weryfikacje empiryczne.
W niniejszym eseju zanalizuję język owej „właściwej
domeny" (roli, funkcji), porównam go z językiem prawa
naturalnego i ukażę podejrzany brak kwestii wolności w
dywagacjach zwolenników posługiwania się tego typu
argumentacją przeciwko kobietom.
PIETILA, HILKKA. PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA GOSPODARKI HUMANISTYCZNEJ. SZKIC CAŁOŚCIOWEGO OBRAZU GOSPODARKI CZŁOWIEKA. 2005 [1997]
W pracy tej postuluje się ożywienie niepieniężnej pracy i produkcji w rodzinach i lokalnych społecznościach, tj. umożliwianie ludziom zdobywania ich własnych źródeł utrzymania oraz sprawowania kontroli nad ich codziennym życiem. Przeoczenie nierynkowej pracy i produkcji gospodarstw domowych w myśleniu ekonomicznym zniekształca obraz gospodarki narodowej i sprawia, że nieadekwatne są ramy narodowej polityki i planowania gospodarczego.
PŁATEK, MONIKA. GENDEROWO-PRAWNE ASPEKTY ŚWIADCZENIA USŁUG SEKSUALNYCH W POLSCE. 2013
Ten tekst jest więc o prawnokarnych aspektach usług seksualnych w Polsce. O tym jak dotykają one kobiet (najczęściej) i jak pomijają mężczyzn (najczęściej). Nazwanie po imieniu, iż to z czym mamy tu do czynienia jest usługą świadczoną na życzenie i będącą w rzeczy samej wynikiem popytu i relacją cywilnoprawną powinno przyczyniać się do eliminacji hipokryzji, która towarzyszy zarówno regulacji prawnej, jak i towarzyszącemu dyskursowi. Pogarda dotyka prostytutek, roli klientów się nie dostrzega1. Podwójna moralność towarzysząca ocenie zjawiska wyraża się w ignorowanie obecności kupujących, koniecznych dla zrealizowania usługi określanej mianem nieobyczajnego procederu.
PŁONOWSKA-ZIAREK, EWA. STRAJKUJĄCE NAGIE ŻYCIE: UWAGI O BIOPOLITYCE RASY I GENDER [2008]
...W odpowiedzi na propagandę sprzeciwu wobec uzyskaniu praw wyborczych przez kobiety, Lytton twierdziła, że strajki głodowe nie są niedorzecznymi atakami histerii, ale wykalkulowanym wyborem, dokonanym w ostateczności, przez „armię” wywłaszczonych. Jako „wojenny” akt, poprzez paradoksalne środki samo-uszkadzania i odmowy, strajki głodowe pozwalały sufrażystkom na kontynuowanie ich rewolucyjnej walki bez bezpośredniego angażowania się w wojnę. Ponadto, poprzez rozszerzenie możliwości walczenia od sfery publicznej po samo więzienie, strajk głodowy przemienił uwięzienie w nowy środek „walczenia za sprawę”, transformując karę w rebelię, zmieniając podległość w dwuznaczną polityczną działalność samo-okaleczania...
POPOW, MONIKA. EDUKACJA W KRYZYSIE. 2012
Coraz częściej w dyskursie publicznym mamy do czynienia z przeciwstawieniem interesu nauczycieli interesowi dzieci. Dotyczy to przede wszystkim szkół publicznych. Prawa pracownicze nauczycieli przedstawiane są jako przeszkoda na drodze do modernizacji polskiej oświaty...Karta Nauczyciela, natomiast, przedstawiana jest za anachroniczny dokument, który sprawia, że praca nauczycieli jest nieefektywna i niskiej jakości. Pensje pochłaniają bowiem środki, które można przeznaczyć na zajęcia dodatkowe czy wyrównawcze. Na podstawie takich wypowiedzi łatwo wyciągnąć wniosek: Karta Nauczyciela szkodzi dzieciom. W taki właśnie sposób kreowane są nowe grupy konfliktu: nauczyciele i uczniowie, nauczyciele i rodzice. Zantagonizowane na tle ekonomicznym zostają najważniejsze strony szkolnego procesu kształcenia – nauczyciele i uczniowie. Czy w takich warunkach może ono odnieść skutek? Kim są natomiast nauczyciele i rodzice, jeśli nie podmiotami w ekonomicznej rozgrywce, próbującymi ugrać jak najwięcej na swoją korzyść?
Wystarczy choć raz w życiu zajrzeć do pokoju nauczycielskiego w dowolnej publicznej szkole, aby przekonać się, że te "pasożytujące" na Karcie Nauczyciela jednostki to przede wszystkim kobiety.
POPOW, MONIKA. KOMENTATORKI SPOŁECZNEJ RZECZYWISTOŚCI. 2013
Komentowanie rzeczywistości społecznej, politycznej i artystycznej to główne założenie sztuki krytycznej, a w jej ramach sztuki feministycznej. Mimo, iż współcześnie mówi się o kryzysie feministycznego aktywizmu, w sztuce coraz częściej na nowo pojawia się mocny głos kobiet, które ze świadomością swojej pozycji społecznej mówią o otaczającej rzeczywistości.
Celem mojego tekstu będzie subiektywne przedstawienie ewolucji feministycznej sztuki zaangażowanej oraz próba rekonstrukcji ich społecznego znaczenia. Opierać będę się przy tym nie tylko na historii sztuki, ale również na teoriach z zakresu socjologii i filozofii. Wychodzę bowiem z założenia, że podobnie jak każdy inny nurt w sztuce, sztuka feministyczna jest tworem społecznym, efektem oddziaływania określonego porządku społecznego oraz reakcją na niego.
POPOW, MONIKA. WYCHOWANIE DO PREKARIATU. 2010
Czy coś łączy pochodzącą z klasy średniej licealistkę z wielkiego miasta i gimnazjalistkę noszącą białe kozaczki? Czy istnieje podmiot zbiorowy o nazwie „młode kobiety”? Teoretycznie tak, jednak pogłębiające się rozwarstwienie społeczne dzieli młode kobiety na dwie obce sobie grupy – bardziej i mniej uprzywilejowaną. Pozycja jednostki coraz bardziej zależy od manifestowanego stylu życia. Różnice te stają się z naszym społeczeństwie tak drastyczne, że przypuszczać można, iż rzutują na przebieg procesu socjalizacji. Efektem jest nie tylko wychowanie do odpowiedniej roli społecznej, ale też do odpowiedniej klasy.
ROBERTS, ADRIENNE. PRYWATYZACJA SPOŁECZNEJ REPRODUKCJI: PRYMITYWNA AKUMULACJA WODY W DOBIE NEOLIBERALIZMU. 2014 [2008]
W pierwszej części tekstu zagadnienie prymitywnej akumulacji wody umieszczę w szerszym kontekście, zwracając uwagę zarówno na bardziej ogólne przesunięcie w stronę intensyfikacji procesu utowarowienia przyrody w neoliberalizmie, jak również na specyficzny kontekst transformacji zachodzących w sektorze usług wodnych. Kolejną część tekstu zacznę od zarysowania genealogii prymitywnej akumulacji, uwzględniając istotny wkład feministycznych i innych akademiczek/akademików, którzy uwidocznili powiązania między prymitywną akumulacją a reprodukcją społeczną. W części trzeciej zanalizuję niektóre sprzeczności generowane przez prymitywną akumulację wody, szczególną uwagę zwracając na rosnący antagonizm między skalami i geografiami produkcji i reprodukcji społecznej. Pod koniec sproblematyzuję nowy dyskurs na temat zarządzania wodą, który opowiada się za bardziej aktywną rolą rządów w sektorze wodnym i za włączeniem „głosów” kobiet i ludzi ubogich do prac nad rozwojem zrównoważonych i sprawiedliwych polityk wody.
ROSIŃSKA-KORDASIEWICZ, ANNA. PRACA POMOCY DOMOWEJ. DOŚWIADCZENIA POLSKICH KOBIET W NEAPOLU. 2005
Pierwszą ważną cechą wyróżniającą instytucję pomocy domowej na dzień i na noc jest sytuacja zamknięcia „ (...)osoby które pracują na dzień i na noc. to jest związane, z tym że te osoby są zamknięte, praktycznie są zamknięte. Więc z chwilą jak przyjeżdżają tutaj do Włoch i idą na pracę na dzień i noc z wychodnym czwartek i niedziele są do dyspozycji 24h na dobę i zmienia się ich położenie w jakimś małym środowisku, w jakieś tam rodzinie w której żyją nie, ee, osoby które w Polsce mogły zadecydować, że wyjdę sobie kupić to, wyjdę sobie na spacer tutaj, pojadę sobie tutaj czy tam. a w tym momencie przychodząc do pracy są niejako ubezwłasnowolnione po 2,3,4 mies. w zależności od odporności psychicznej to zaczyna ...zaczyna bardzo doskwierać” .
RÓŻYŃSKA, JOANNA. ETYKA TROSKI CZYLI JAK KOBIETY MYŚLĄ I MÓWIĄ O MORALNOŚCI. 2005
Etyka troski narodziła się na początku lat 80. na gruncie dyskusji, jaka rozgorzała w literaturze psychologicznej i filozoficznej po ukazaniu się pracy Carol Gilligan "In a Different Voice" prezentującej wyniki wieloletnich badań autorki nad rozwojem moralnym kobiet i mężczyzn... Podkreślić należy, iż wbrew temu, co mogłyby sugerować niektore wypowiedzi samej Carol Glligan, byla ona zdecydowanie przeciwna kategorycznemu przypisywaniu etyki sprawiedliwości mężczyznom, a etyki troski kobietom. Podejścia te mają jej zdaniem charakter komplementarny i bardzo często w różnych sytuacjach życiowych są stosowane przez przedstawicieli każdej z płci. Oba paradygmaty myślenia moralnego mają określone miejsce i pełnią szczególną rolę w życiu człowieka i w żadnym wypadku nie mogą być traktowane jako konkurencyjne czy wzajemnie wykluczające się.
RUDDY, KAREN. WIĘCEJ NIŻ BACKLASH: WYOBRAŹNIA FEMINISTYCZNA, AKUMULACJA PRZEZ WYWŁASZCZENIE I NOWY KONTRAKT SEKSUALNY 2013 [2011]
Odczytanie postfeminizmu jako sposobu grodzenia feministycznej wyobraźni sugeruje, że akumulacja przez wywłaszczenie nie sprowadza się jedynie do ekonomicznych i politycznych procesów „oddzielenia wytwórcy od środków wytwarzania” (Marks 1950, 772). Zachodzi ona również w szeregu innych obszarów – wliczając w to wyobraźnię i podmiotowość.
Uważam, że postfeminizm – jako podstawowy sposób włączania kobiet w świecie anglosaskim w ramy neoliberalnego kapitalizmu – znajduje się w sercu współczesnej kapitalistycznej logiki grodzenia. Postfeminizm działa w ten sposób, że kooptuje wybrane aspekty z imaginarium liberalnego feminizmu, zaprzęgając je w służbę neoliberalnego projektu prywatyzacji, decentralizacji i indywidualizacji. W ślad za Angelą McRobbie sugeruję, że to przywłaszczenie doprowadziło do powstania „nowego kontraktu seksualnego”. Młodym kobietom przyznaje się pewien margines widzialności pod warunkiem, że dostosują się do nowej, korespondującej z neoliberalizmem wersji kobiecej podmiotowości i zdystansują się od krytycznej polityki feministycznej.
RUTKOWSKA, KLAUDIA. FEMINIZM WIELOKULTUROWY - próba przekroczenia' białego solipsyzmu' 2006 [2005]
...Przekonaniu o istnieniu uniwersalnych wartości towarzyszy niechęć, bądź niemożność, przekroczenia perspektywy świata zachodniego. Kultura Zachodu przez długi czas zawierała elementy rasistowskie. Dyskusyjnym jest w jakim stopniu to twierdzenie odnosi się do współczesnej nam rzeczywistości. Podział: kraje cywilizacji zachodniej, a kraje do niej nie należące, przecina się z inną dychotomią: kobieta-mężczyzna.
SALLEH, ARIEL. DŁUG EKOLOGICZNY. DŁUG UCIELEŚNIONY. 2009
Bez prac regeneracyjnych - biologicznych, ekonomicznych, społecznych - ludzkość nie mogłaby istnieć. Tym bardziej więc należy uznać ucieleśniony dług. Na globalnym Południu większość metaprzemysłowych społeczności egzystuje w dobrze zaprojektowanych sieciach prosumpcji. Jednak warunkiem takiej zrównoważonej pracy jest dziewicze środowisko - środki produkcji nietknięte przez „rozwój” czy przez „strefy ochrony”. Na Północy, gdzie utrzymanie zależy od rynku towarów i usług, krajobrazy i ciała są atakowane przez intensywne odpady technologiczne. Zdrowotne skutki promieniowania elektro-magnetycznego, czy zawartości metali ciężkich w wodzie, to inny aspekt ucieleśnionego długu. Te zewnętrzne efekty kapitalistyczno-patriarchalnej ekonomii zazwyczaj przerzucane są na domowe dostarczycielki opieki, żeby się nimi zajęły w swoim nieopłacanym czasie.
SALLEH, ARIEL. GŁĘBIEJ NIŻ GŁĘBOKA EKOLOGIA. SPRZĘŻENIE EKOFEMINISTYCZNE. 2009 [1984]
Ruch
ekologii głębokiej, używając ogólnego zwrotu Człowiek, zakłada z góry, w sposób bezkrytyczny, różnice
między płciami, jednocześnie przeoczając znaczenie tych różnic. Przeocza konstatację, że gdyby życiowe
doświadczenie kobiet było uznane za istotne i otrzymało legitymizację w naszej kulturze, mogłoby się stać żywą społeczną podstawą dla alternatywnej świadomości, którą ekolodzy głębocy usiłują sformułować i
wprowadzić jako abstrakcyjny konstrukt etyczny.
SALLEH, ARIEL. O EKO-WYSTARCZALNOŚCI I GLOBALNEJ SPRAWIEDLIWOŚCI. 2010 [2009]
...mój aktywizm rozpoczął się, czy też moja polityczna
świadomość została obudzona, kiedy byłam młodą matką – studentką. Musiałam
zacząć pracować. Z tego, co sobie przypominam, w pierwszym roku pracy
zarobkowej (była to praca w niepełnym wymiarze) zarobiłam ok. 2 tyś. dolarów – to
było dawno temu. Przy rozliczeniu podatkowym poprosiłam rząd o zwrot wydatków
poniesionych w związku z opieką nad dziećmi. Otrzymałam odpowiedź, w której rząd
uzasadniał dlaczego nie dostanę zwrotu tych kosztów, a mianowicie napisali – że na
odwrocie rozliczenia podatkowego wydatki na opiekę nad dziećmi zaliczają się do:
„zbędnych wydatków osobistych”. Byłam wtedy matką samodzielnie wychowującą
dzieci i nie mogłam wyżywić mojej rodziny bez pracy zarobkowej. Pamiętam, że
strasznie się wtedy rozzłościłam i z dnia na dzień stałam się feministką. Do dziś nie
przestałam nią być. Każdą moją polityczną aktywność – czy to związaną ze
sprawami środowiska czy pracą akademicką – postrzegam i wykonuję z perspektywy
feministycznej. Tym samym moje działania w zakresie nauki oraz krytyka
prowadzone są z perspektywy feministycznej.
SCHUNTER-KLEEMANN, SUSANNE i DIETER PLEHWE. GENDER MAINSTREAMING. WŁĄCZANIE KOBIET DO NEOLIBERALNEJ EUROPY 2009 [2005]
...specyficzne interesy bardziej uprzywilejowanych kobiet zdają się znajdować więcej miejsca w dyskursie gender mainstreamingu („kobieca przedsiębiorczość”, kobiety-doradcy), podczas gdy stworzone wcześniej programy mające polepszyć trudne położenie gorzej wykwalifikowanych pracownic i kobiet zajmujących się domem stają się przedmiotem cięć budżetowych. Programy równych szans można więc uznać za programy wybiórczych szans.
SCOTT, WALLACH JOAN. GENDER JAKO PRZYDATNA KATEGORIA ANALIZY. 2009 [1987]
Gender to jedno z najczęściej powracających odniesień, za pomocą których władza polityczna jest projektowana, uzasadniana i krytykowana. Władza odnosi się do opozycji męskie/kobiece, ale też ustanawia jej znaczenie. Odniesienie to, aby móc pretendować do politycznej mocy, musi jawić się jako pewne i ustalone – niezbudowane przez człowieka, funkcjonujące jako część naturalnego, czy wręcz boskiego ładu. W tym sensie i ta opozycja binarna, i społeczne relacje genderowe stają się częścią znaczenia władzy jako takiej, a kwestionowanie czy wypaczenia zagrażają całemu systemowi.
SEN, GITA. GENDER MAINSTREAMING W MINISTERSTWACH FINANSÓW [2000] 2011
W artykule
wskazuję
na trzy
możliwe drogi
włączenia
perspektywy
równości płci
w działania ministerstw
finansów: na poziomie bieżącego zarządzania makroekonomicznego,
obejmującego m.in.
coroczn
y
budżet
państwa i jego ewentualny
deficyt, dług wewnętrzny i zagraniczny, a także bilans
p
łatniczy; na poziomie reform strukturalnych
–
zwłaszcza
dotyczących
deregulacji, liberalizacji
i prywatyzacji
–
mających na celu poprawę efektywności wykorzystania zasobów i zwalczanie
ubóstwa; a także w szczegółowym kontekście liberalizacji zasad przyzna
wania kredytów
i mikropożyczek.