Społeczeństwo Długu
Warszta współgorganizowany z Fundacją Kaleckiego.
Warszawa, 13 stycznia 2016
godz. 11.30 - 14.45
Krakowskie Przedmieście 3, parter, Sala imienia Stefana Czarnowskiego,
Premierowe pokazy filmu "Specjalne Strefy Wyzysku" produkcji Think Tanku Feministycznego i SzumTv
Zapraszamy na projekcje filmu "Specjalne Strefy Wyzysku", zrealizowanego przez SzumTV oraz Think Tank Feministyczny.
Pokazy odbędą się we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie i Łodzi. Po projekcjach odbędą się dyskusje na temat warunków pracy oraz strategii oporu w fabrykach Specjalnych Stref Ekonomicznych. W spotkaniu wezmą udział byli pracownicy fabryki Chung-Hong oraz osoby wspierające ich strajk latem 2012 r.
Polityka uznania i polityka sprawiedliwości
Dyskusja wokół książki Moniki Bobako, "Demokracja wobec różnicy. Multikulturalizm i feminizm w perspektywie polityki uznania" Wydawnictwo Poznańskie 2010.
Warszawa, 18 lutego 2011, godzina 17 – 19
Kobiety z dzielnicy Podgórze w Wałbrzychu organizują się
Niedawne spotkanie uczestniczek badań „Odzyskać obywatelstwo. Kobiety i ekonomia opieki” oraz innych osób zainteresowanych problemami kobiet z nisko-dochodowych gospodarstw domowych w Wałbrzychu, poprowadzone w siedzibie Rady Wspólnoty Samorządowej „Podgórze Nowy i Stary Glinik”, było bardzo owocne. Kobiety z Podgórza rozpoczynają własną działalność społeczną i kulturalną.
PŁEĆ, EKONOMIA, MIGRACJE
20 kwietnia, Kraków
Ogólnopolska konferencja naukowa współorganizowana przez Instytut Socjologii UJ,
Zakład Badań Problemów Ludnościowych, Specjalizacja: Społeczno-kulturowa tożsamość płci i i Think Tank Feministyczny
GENDER I EKONOMIA OPIEKI
29 grudnia 2009, w godz. 18- 20, kawiarnia-galeria Cykloza w Warszawie, Hoża 62,
Zapraszamy na spotkanie na temat naszej pierwszej książki, która rozpoczyna serię wydawniczą Feminizm Jako Krytyka Społeczna: Książkę przedstawią Ewa Charkiewicz, Julia Kubisa i Anna Zachorowska Mazurkiewicz. Kolejne spotkania o książce: 16 lutego w Warszawie na seminarium Kobiety, Feminizm Demokracja w IFIS PAN 27 lutego w Łodzi, współorganizowane przez Wolną Wszechnicę Gender, Ekonomia i Polityka, w Łódzkim Centrum Społecznym; 6 marca w Krakowie, w księgarni "Książka i Wino" 8 marca dwa spotkania w Poznaniu, współorgazniowane ze Stowarzyszeniem Konsola w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznychi Dziennikarstwa, oraz po poludniu na UAM w Collegium Maius; 15 marca w Klubie Tektura w Lublinie, współorgazniowane przez lubelską Krytykę Polityczną i Zielonych 2004.
KOBIETY I ZWIĄZKI ZAWODOWE
22 czerwca, w poniedzialek, 18 30 - 20.30 w Fundacji OŚKA, Warszawa
więcej po kliknięciu na tytuł warsztatu
FEMINIZM MATERIALISTYCZNY - warsztat i promocja książki
Warszawa, 20 czerwca, godz. 18 – 20, klub UFA, Marszałkowska 3/5
Wprowadzenia do dyskusji: Martyna Borowicz, Ewa Charkiewicz, Maria Solarska
Produkcja wiedzy jest uwikłana w relacje władzy. Siatki pojęciowe, jakimi się posługuje i upowszechnia feminizm dają obraz sytuacji kobiet i nazywają formy ucisku. Na obraz ten wpływają konceptualne narzędzia, jakimi posługują się badaczki, oraz pozycja (ekonomiczna, dyscyplinarna, polityczna) z jakiej mówią. Siatka pojęciowa jest więc polityczną stawką. Na siatkę pojęciową feminizmu panującego w naszym kraju składa się przede wszystkim płeć kulturowa z literaturoznawstwa i statystyczne kalkulacje pozycji kobiet względem pozycji mężczyzn. Reprodukowana tu jest esencjalistyczna kategoria ‘kobiety’, a zamiast teorii ucisku mamy ‘teorię’ stereotypu. W międzynarodowym dyskursie feministycznym zwrot w stronę tzw. gender studies oparł się na społecznej konstrukcji rodzaju (gender) i seksualności, denaturalizował kobiety, ale za cenę pomijania relacji między płcią biologiczną a społecznie konstruowanym rodzajem (gender), oraz pominął społeczno-ekonomiczne konteksty życia kobiet i ich historyczne uwarunkowania. W ramach tego podejścia kobieta jest konstruktem, kobieta rzeczywista nie istnieje, nie jest ‘widzialna’ w ramach tej siatki pojęciowej. Feminizm materialistyczny dostarcza innej teoretycznej ramy do oglądu sytuacji kobiet. Przede wszystkim odrzuca naturalistyczne ujęcia kategorii kobiety. Badaczki, które przyjmują tę perspektywę odnoszą się do konstruowanych społecznie relacji płci, przy czym analitycznie łączą gender z takimi kategoriami jak klasa, rasa, państwo, naród, oraz podkreślają współzależność różnych form ucisku (płciowego, klasowego, rasowego...). Strategicznym elementem tych analiz jest uwzględnienie perspektywy historycznej.
Otwarciem do dyskusji na temat feminizmu materialistycznego jest publikacja książki
FRANCUSKI FEMINIZM MATERIALISTYCZNY. WYBÓR TEKSTÓW CHRISTINE DELPHY, COLETTE GUILLAUMIN, MONIQUE WITTIG.
Tłumaczenie i redakcja: Maria Solarska i Martyna Borowicz.
Poznań: Instytut Historii UAM. 2008.
‘Wybrane teksty można uznać za klasyczne dla współczesnej (feministycznej) refleksji nad społeczeństwem. Były one często komentowane i dyskutowane, a zrozumienie aktualnych koncepcji i dyskusji zdaje się niemożliwe bez ich znajomości. Dlatego też udostępnienie ich polskiego przekładu wydaje się bardziej niż uzasadnione. Powstały one w latach 70-tych i 80-tych XX wieku. Wpisują się w ówczesny kontekst historyczny tak pod względem diagnozowania sytuacji otaczającej, jak i słownictwa i używanej retoryki (osadzenie w myśleniu marksistowskim, ale i krytyka marksizmu). Jednak wypracowana w nich perspektywa badawcza czy pewne narzędzia konceptualne pozostają użyteczne i dzisiaj (choćby jako punkt wyjścia odpowiednio modyfikowany historycznie). Stąd też wydają się one ciekawe zarówno z punktu widzenia „tekstów z epoki” – pewnych opisów (niezbyt odległej) rzeczywistości historycznej, jak również z punktu widzenia ich aktualnej użyteczności’ – pisze Maria Solarska we wprowadzeniu do książki
SŁOWNIK FEMINISTYCZNY - Zobacz pod GENDER
wtorek 20 maja, godz. 18-20, w bibliotece PSF, warszawa, Mokotowska 55, domofon 37, wejście z podwórka, po lewej stronie
Polski dyskurs feministyczny zaadoptowała pojęcie gender tłumacząc je jako płeć kulturowa czy kulturowo-społeczna. W powszechnym użytku płeć kulturowa interpretowana jest jako stereotyp. Na warsztacie pragniemy porozmawiać o innych teoretyczno-politycznych możliwościach: gender jako konstrukt społeczny, jako relacja różnicy między płcią biologiczną, a płcią kulturową, relacje płci jako relacje władzy, na których ufundowane są instytucje społeczne takie jak państwo, prawo, rynek, uniwersytet... Takie ujęcia pozwolą poszerzyć interpretacyjne ramy krytyki feministycznej oraz jej zasięg i wpływ polityczny. Teoretyczne propozycje usytuujemy w empirycznych konkretach.
Kolejny warsztat z serii Slownik Feministyczny za miesiąc, 20 czerwca. Zajmiemy się wówczas konceptualizacjami władzy. Warsztat poprowadzi Monika Bobako.
Materiały do dyskusji po kliknięciu na tytuł sesji.
NEKROPOLITYKA: PASOŻYTY DO STERYLIZACJI
W dyskursie wokół protestu kobiet z Walbrzycha przeciwko eksmisjom padły takie zwroty: pasożyty, narobiły sobie dzieci a teraz wyciągają łapy po cudze pieniądze, rozwydrzone bezczelne baby, ktore narażają życie swoich dzieci, nieodpowiedzialne reproduktorki, należy je wysterylizować. Kilka tysięcy wypowiedzi internautów w tym rasistowskim duchu wskazuje na upowszechnienie neoliberalnych strategii powszechnego urynkowienia i wytwarzania zdolnych do konkurencji z innymi i żyjących na własną subsykrypcję jednostek. Przez 20 lat transformacji neoliberalne think tanki, media i politycy z prawej i lewej strony pracowali na neoliberalną politykę prawdy i politykę ekonomiczną, aż stały się upowszechnianym sposobem postrzegania swiata, siebie i relacji do innych ludzi. Polityka ta dzieli ludzkie jednostki na użytecznie przyczyniających się do pomnażania bogactwa i na ludzkie odpady, w tym matki Polki do sterylizacji Tym bardziej więc interesujące są pytania o pole walki, skąd siłę do oporu czerpią kobiety biorące udział w wałbrzyskiej głodówce, a także jak im możemy pomóc.
Wprowadzenia do dyskusji: Ewa Charkiewicz, Ignacy Jóźwiak, Michał Kozłowski.
28 kwietnia, godz. 20 – 22, w kawiarni Cykloza, Hoża 62 w Warszawie. Którędy do Cyklozy: Link
|