THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ubóstwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIELĘGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE
    WOLĘ BYĆ
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJĄ NAS






    SOLARSKA, MARIA. HISTORIA ZREWOLTOWANA. PISARSTWO HISTORYCZNE MICHELA FOUCAULT JAKO DIAGNOZA TERAŹNIEJSZOŚCI I PROJEKT PRZYSZŁOŚCI. 2006.
    Instytut Historii UAM. Poznan 2006.

    .......Otwarcie się historiografii na przestrzeń, wyobrażenie historii raczej
    jako przestrzeni tworzonej przez sieć relacji, związków, zależności
    między poszczególnymi jej elementami dało możliwość pojawienia się
    nowych obszarów badań historycznych. Zwróćmy tu zwłaszcza uwagę
    na pewną koicydencję uprzestrzennienia dyskursu
    historycznego i pojawienie się historii kobiet. Wydaje się, że stała się
    ona możliwa w momencie, w którym społeczeństwo pojawiło się
    jako przedmiot zainteresowania historyka, społeczeństwo jako przestrzeń
    zależności je przenikających, nie zaś pewna jego warstwa
    rozpatrywana z perspektywy genealogicznego następstwa pokoleń.

    W historycznej przestrzeni społeczeństwa kobiety pojawiły się
    po stronie wykluczonych, tej grupy, która została pozbawiona
    własnego głosu, innymi słowy, jak określiła to Michelle Perrot, były
    one milczeniem historii (80). Eksplozję historii kobiet, którą możemy
    obserwować przynajmniej od lat siedemdziesiątych XX wieku,
    łączyć trzeba z jednej strony z przemianami zachodzącymi w łonie
    historiografii, z drugiej zaś z ruchem kobiecym i procesami
    społecznymi przezeń zainicjowanymi. Analiza fenomenu historii
    kobiet, najdynamiczniejszego obecnie, jak się zdaje, nurtu
    historiografii, wymagałaby, oczywiście, osobnego, obszernego
    omówienia. Tutaj chciałabym wskazać jedynie pewne jej elementy
    interesujące w związku z wątkami podejmowanymi w niniejszej
    pracy. Współbrzmienie pewnych koncepcji foucaultowskich i tych
    rozwijanych w ramach historii kobiet możemy odnotować odwołując
    się do przykładu Michelle Perrot.

    Ukształtowana w szkole Ernesta Labrousse'a, Michelle Perrot
    zaczynała od badania ruchu robotniczego w XIX wieku, zwłaszcza
    strajków, którym poświęciła swą pierwszą pracę(81). Następnie
    współtworzyła uniwersytet Paris VII (powstały na fali „wpuszczenia
    powietrza” w zmurszałe mury Sorbony, w czym miał swój spory
    udział, oczywiście, maj 68), gdzie prowadziła interdyscyplinarne
    seminarium poświęcone historii i literaturze. Perrot przeszła „konwersję
    feministyczną” około roku 1972 angażując się w historię
    kobiet, która odtąd stała się główną osią jej pracy(82). Historia kobiet
    odkrywała pewną rzeczywistość ukrytą, zapomnianą, wypartą część
    historii i pojawiła się na fali inych historii wykluczonych (z głównego
    nurtu historii). Michelle Perrot wraz z Georgesem Duby redagowała
    monumentalną 5-tomową Histoire des femmes en Occident
    (wydaną równolegle we Włoszech i Francji w latach 1991-92; mimo
    późniejszych krytyk, nadal istotny punkt odniesienia w historii
    kobiet) oraz jest prawdziwą instytucją w historiografii francuskiej
    tak ze względu na swe własne prace, jak i na wielość prac, które
    powstały pod jej kierunkiem. Charakterystyczne jest, że mimo tego, iż
    historia kobiet jest terenem uprzywilejowanym badań Perrot nie traci
    ona z pola widzenia systemu społecznego, w który uwikłane są
    kobiety, i którego są produktami.

    Perrot „odkryła” Foucaulta dzięki lekturze Nadzorować i karać
    i odnalazła w nim sprzymierzeńca i współmyśliciela. Współorganizowała
    też debatę historyków i Foucaulta, o której mowa była wcześniej,
    wydaną później jako tom L’impossible prison. Co ciekawe też,
    jej niedawno wydane książki, nazwane przez nią samą książkami
    bliźniaczymi, dotyczą historii kobiet z jednej strony (Les Femmes ou
    les silences de l’Histoire
    ) i więzienia z drugiej (Les ombres de
    l'histoire
    ).

    Zdaniem Michelle Perrot, do badań historii kobiet i stosunków
    między płciami foucaultowska analiza władz nadaje się doskonale,
    jako ta, która poszukuje mikrowładz, ich rozgałęziania, organizację
    czaso-przestrzenną, mikroskopijne strategie przenikające miasto czy
    dom, formy przyzwolenia i oporu (formalne i nieformalne). W jej
    ramach analizuje się nie tylko represje, ale i wytwarzanie zachowań, a
    to z kolei rodzi rozważania o tym, jak kobiety są „wytwarzane” w
    różnych określeniach ich kobiecości — odnawia sposób patrzenia na
    systemy edukacyjne — ich zasady i praktyki(83). Jak zauważa
    Perrot, Foucault wskazywał, że „Stosunki między mężczyznami i
    kobietami [...] są stosunkami politycznymi”(84) i odmawiał
    „zaakceptowania faktu, że jednostka mogłaby być identyfikowana z i
    poprzez swą seksualność”(85). Użycie koncepcji foucaultowskich jest
    więc możliwe kiedy przedefiniuje się przedmiot badań, a więc
    pojmie się kobiety (podobnie zresztą jak mężczyzn) nie jako byty
    istniejące same w sobie, ale jako tożsamości wytwarzane w relacjach
    — relacjach władzy. I to te relacje i ich mechanikę należy badać —
    po to, by je zmieniać lub nimi grać w ramach strategii oporu. (str. 152 - 155)


    80 Michelle Perrot, Les Femmes ou les silences de l'Histoire, Flammarion,
    Paris 1998.
    81 Por. Michelle Perrot, Les Ouvriers en grève (France, 1871-1890), Mouton,
    Paris 1974.
    82 Por. Michelle Perrot, Les femmes ou les silences de l'Histoire, s. X-XIII.
    83 Perrot, Les femmes ou les silences de l'Histoire, s. 424.
    84 L’éthique du souci de soi comme pratique de la liberté (entretien avec H. Becker, R. Fornet-Betancourt, A. Gomez-Muller, 20 janvier 1984), DE IV, 721 za: Michelle Perrot, Michel Foucault et l'histoire des femmes, [w:] Michelle Perrot, Les femmes ou les silences de l’Histoire, s. 420.


    Link do książki w formacie PDF Link

    Link do sesji Seminarium Foucault. Ujarzmianie kobiet w dyskursach transformacji. Czy można mówić inaczej?, gdzie naszą gościnią była Maria Solarska Link
    Lewicowa Sieć Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pamiętniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa uytkownika

    Haso



    Nie moesz si zalogowa?
    Popro o nowe haso
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.01