Bobako, Monika. Gender jako technologia kolonialnej wladzy. Afrykańska krytyka zachodniego feminizmu jako inspiracja do krytycznej refleksji. 2013
Fragment: Feminizm nie jest i nigdy nie byÅ‚ zestawem stabilnych koncepcji do przyjÄ™cia lub odrzucenia – jest raczej ruchem myÅ›li oraz ewoluujÄ…cÄ… mnogoÅ›ciÄ… projektów politycznych, których ksztaÅ‚t i znaczenie zmienia siÄ™ w zależnoÅ›ci od miejsca i czasu. Poszczególne koncepcje i projekty lepiej wiÄ™c traktować jako jedynie momenty feministycznego myÅ›lenia, które – jak pokazuje historia kobiecych ruchów emancypacyjnych – grzeszÄ… czÄ™sto nieuÅ›wiadamianym ekskluzywizmem. Stopniowe rozpoznawanie zawartych w projektach feministycznych sprzecznoÅ›ci i wykluczeÅ„, które zaprzeczajÄ… deklarowanym w nich celom i wartoÅ›ciom, stanowi jeden z najważniejszych czynników napÄ™dzajÄ…cych rozwój feminizmu. Od poÅ‚owy XX wieku do głównych obszarów takiej wewnÄ…trz-feministycznej krytyki należaÅ‚y przede wszystkim kwestie zwiÄ…zane z rasowymi, klasowymi, kulturowymi czy seksualnymi uprzedzeniami, które przyczyniaÅ‚y siÄ™ do marginalizacji i wykluczenia caÅ‚ych grup kobiet z organizacji feministycznych a ich problemów z realizowanych przez nie programów politycznych. Od kilku dekad szczególnie burzliwa dyskusja toczy siÄ™ wokół pytania o to, czy ideaÅ‚y, teorie i programy feministyczne mogÄ… mieć zastosowanie w Å›wiecie niezachodnim, w którym problemy kobiet, ich aspiracje i możliwoÅ›ci czÄ™sto znaczÄ…co siÄ™ różniÄ… od sytuacji kobiet w krajach stanowiÄ…cych historyczne miejsce narodzin feminizmu.
Tekst ukazaÅ‚ siÄ™ w: “Kultura i Historia” nr 23/2013. Przedruk za zgodÄ… Autorki.